Worldbuilding
MORPHO presenteert Worldbuilding
Ontwikkelingsresidentie 2025-2026
Open oproep voor in Vlaanderen gevestigde kunstenaars
Je kan je nu inschrijven voor Worldbuilding: een residentieprogramma dat kunstenaars in Vlaanderen uitnodigt om zich uit te leven in hun wilde verbeelding of concrete plannen om te werken aan alternatieve, interessantere of draaglijkere werelden.
Worldbuilding (letterlijk ‘wereldopbouw’) is een term die meestal wordt geassocieerd met schrijvers en gamers, vooral in sciencefiction- en fantasygenres. Deze oproep richt zich tot beeldend kunstenaars die werken binnen en buiten deze specifieke interesses, die hun werk willen ontwikkelen tijdens een betaalde residentie van vijf maanden in Antwerpen en die geheel eigen interpretaties hebben van wat worldbuilding vandaag kan betekenen.
MORPHO’s ontwikkelingsresidentie is gewijd aan de verkennende fase van een nieuw werk, ongeacht hoe vroeg of gevorderd iemands carrière is, wanneer een project ondersteuning nodig heeft om zich te ontwikkelen tot een zinvol traject in iemands praktijk. In plaats van een strikt thema op te leggen, willen we een gedeeld kader voorstellen dat hopelijk op verschillende manieren aanspreekt en relevant is voor velen.
Periodes
De residentie in Antwerpen duurt 5 maanden. Er zijn 3 cycli waaruit je kunt kiezen en we selecteren 3 kunstenaars per cyclus.
- Cyclus 1: najaar 2025 (01.08-31.12.2025)
- Cyclus 2: voorjaar 2026 (01.02-30.06.2026)
- Cyclus 3: najaar 2026 (01.08-31.12.2026)
Voor wie?
- Je bent beeldend kunstenaar, eventueel met een transdisciplinaire praktijk.
- Je wilt je richten op artistiek onderzoek, de ontwikkeling van je werk en de professionalisering van je carrière.
- Je woont in Vlaanderen, inclusief Brussel. Minstens 1 plek per cyclus gaat naar een Antwerpse kunstenaar.
- Je stelt je kandidaat als individuele kunstenaar of als duo.
- Je bent welkom ongeacht leeftijd, etnisch-culturele achtergrond, genderdiversiteit, neurodiversiteit en meer.
- We doen ons best om rekening te houden met de noden van iedereen, zoals bijvoorbeeld kunstenaars die ouders zijn, maar de specifieke architectuur van het gebouw (trappen, geen lift) maakt de residentie niet geschikt voor alle condities. Je bent welkom om van tevoren contact met ons op te nemen om je persoonlijke situatie te bespreken.
Wat we bieden
- Gebruik van ons gedeelde residentiehuis (inclusief keuken, woonkamer, bibliotheek en badkamer).
- Individuele werkruimte (tussen 20-30 m2).
- Gebruik van onze projectruimte en kloostertuin.
- Artistieke, productionele en administratieve begeleiding van het team.
- Wekelijks programma van sessies (samengesteld op basis van de inbreng en interesses van de residenten).
- Toegang tot de productiefaciliteiten van Sint Lucas Antwerpen (donkere kamer, werkplaatsen keramiek, zeefdrukken, lasersnijden...).
- Online presentatie van je werk (website en sociale media).
- Nieuw portret door kunstenaar-fotograaf Aurélie Bayad.
- Gratis toegang tot tentoonstellingen en events in de naburige Kunsthal Extra City.
Financiële ondersteuning
- We betalen een maandelijkse vergoeding van €1.000 bruto. We bekijken met elke resident wat de beste optie is om dit administratief te regelen, rekening houdend met hun professionele statuut en persoonlijke situatie.
- Duo’s worden per persoon betaald.
- Huisvesting is niet voorzien. Voor kunstenaars die buiten Antwerpen wonen, vergoeden we ongeveer 10 enkele treinritten per maand door middel van een treinpas.
Eindnoten
Kleine Adam, in het bekroonde Belgische kinderboek met dezelfde naam uit 1983, is ervan overtuigd dat de wereld een onherstelbare puinhoop is. Hij neemt een bezem om de hele wereld door de gootsteen te vegen en waagt zich dan aan het tekenen van een kleurrijkere, vredigere versie van de wereld. Maar ondanks zijn grote inspanningen wordt alles en iedereen uiteindelijk weer luid en boos. We moesten aan zijn verhaal denken toen we nadachten over nieuwe debatten over het omgaan met oude werelden. Zoals deze (ter info, zonder enige bedoeling om richting te geven!):
- adrienne maree brown, Emergent Strategy: Shaping Change, Changing Worlds, 2017: “Authentieke, opwindende eenheid kost tijd en veel experimenteren.”
- Paul B. Preciado, “Notre Dame of Ruins,” Artforum, 2019:
“Laten we van haar ruïnes een punkmonument maken, de laatste van een wereld die eindigt en de eerste van een andere wereld die begint.” - Sara Ahmed, The Feminist Killjoy Handbook, 2023:
“Vernietigen wat destructief is, is iets creëren waardoor meer van ons onszelf weerspiegeld zouden kunnen zien in de wereld.”