Nieuws

Nieuws

← Meer nieuws

Lou Cocody-Valentino, research for video, Martinique, March 2023
Alex Schuurbiers, Ping, Tranås, July '23, 2023
Astrid Vandercamere, I Have Dozens of Moms: Making Family with Fiction, Lecture-performance, Presented at: FAME festival 2023, Brussels
Paloma Bouhana, Tap Dancing, 2022, Lecture-performance
Laure Severac, Postcard sent to Alix, August 2023
Angyvir Padilla, Virgy's Boutique, Presented at: IKOB, Eupen, 2023, Image: Lola Pertsowsky
Miles Fischler, Stone Plot, 2022, digital photograph
Goda Palekaitė, Eye Dust: An Adaptation of a Novel to Come, Presented at: Beursschouwburg, Brussels, 2023, Image: Mariana Machado
Hannah Todt, Whistles, 2023, Acorn hats, nut shells, plastic and metal

1/9

Deelnemers Ontwikkelings-residentie 2024-25

Open call

Rituals for the Living Present – Ontwikkelingsresidentie 2024-2025

☼ Cyclus 1 (februari-juni 2024) ☼

Lou Cocody-Valentino
Alex Schuurbiers
Astrid Vandercamere

Lou zal werken aan een installatie bestaande uit geverfd textiel, vergeten of weggegooid uit intieme en huiselijke ruimtes en bewerkt door te experimenteren met planten en andere organische pigmenten, en een video met beelden van haar recente reis naar Martinique, met de nadruk op gebaren, texturen en haar rituele terugkeer naar de zee.

Alex zal werken aan een korte experimentele documentaire over de stem en het zwijgen, waarin verhalen over de veerkracht van vrouwen over generaties en plaatsen heen worden verweven, en een filmisch portret van een Chinese immigrant en haar dochter in Zweden, die manieren vinden om zich met elkaar en hun erfgoed te verbinden door middel van culinaire tradities en artistieke praktijken.

Astrid zal werken aan een tekst in de vorm van een editie en/of een videowerk, waarin ze rituelen onderzoekt als middel om omgevingen te creëren die inspireren tot de ontmoeting van nieuwe soorten en nieuwe vormen van interactie, waarbij ze buitenaardse wezens als metafoor gebruikt en onze intieme en collectieve verhouding tot een post-nucleaire toekomst in vraag stelt.

☼ Cyclus 2 (augustus-december 2024) ☼

Paloma Bouhana
Leen Hammenecker & Rosa Schützendorf
Angyvir Padilla

Paloma zal werken aan de creatie van een economisch abnormaal werklied, een zang die de creatieve werklozen viert. Wat zingt de ‘menigte’ van uitkeringstrekkers, niet-werkenden, inactieve en papierloze kunstenaars in haar wordingsproces, in het licht van de dematerialisatie van arbeid en post-arbeidersklasse?

Leen en Rosa zullen werken aan een gemeenschappelijke ruimte voor de onderlinge afhankelijkheid van de levenden en de doden, om zorg te dragen voor de elkaar kruisende vormen die ontstonden en nog zullen ontstaan na de plotselinge dood van hun geliefde vriendin en kunstenaar Laure Severac, door de mensen en praktijken uit te nodigen die zij liefdevol met zichzelf verbond, en nu met elkaar verbindt.

Angyvir zal werken aan diverse materiële experimenten en performatieve gebaren die eenvoudige handelingen transformeren in krachtige symbolen, waaronder de constructieve en destructieve processen van kleiwerk, het kanaliseren van herinneringen en animistische verering in huiselijke ruimtes en objecten, en het opwekken van trance-achtige ervaringen met (stem)geluid.

☼ Cyclus 3 (februari-juni 2025) ☼

Miles Fischler
Goda Palekaite
Hannah Todt

Miles zal werken aan het verzamelen van notities, geluidsopnames en (bewegende) beelden over het beladen onderwerp van de dood en het bijzondere verband ervan met creativiteit, en meer bepaald rond het concept van menselijke compostering, door gesprekken met ambachtslieden en kunstenaars op te zetten die betrokken zijn bij stervenszorg en de ecologie van begrafenissen.

Goda zal werken aan een performancescript met de stemmen van historische personages en fictieve gerechten in samenwerking met haar broer, kunstenaar en chef-kok Jonas Palekas, en aan een kunstenaarsroman waarin ze de methodologie onderzoekt van het delen van feiten, dromen, roddels en eten rond thema’s die gaan van onze feministische voorouders tot de valse beloften van de moderne wetenschap.

Hannah zal werken aan polyfone geluidsperformances waarbij ze gebruik maakt van de verborgen sonische kwaliteiten van materialen en een modulaire structuur van stalen buizen, die bespeelbaar zijn als fluiten en geïnstalleerd kunnen worden in verschillende vormen, maten en contexten, opgevat als een uitnodiging om in een staat van wording te blijven en een reflectie op de manieren waarop we waarde toekennen.

Gerelateerd