Residenties

Residenties

← Overzicht residenties

Studio K, KANAL – Centre Pompidou, 2021 (with CIVA, Florent Delval, Magali Halter, Samah Hijawi, Jonathan Pouthier, Xeno and KANAL – Centre Pompidou. Design: Flore Fockedey & Sébastien Roy © Hugard&Vanoverschelde
Dafna Maimon & Ethan Hayes-Chute, Sergio Rojas Chaves, Kelly Tissot, Country SALTS, Bennwil, 2021 – 22 (with Samuel Leuenberger, in collaboration with Gabriella Beckhurst Feijoo).
© Gunnar Meier
Moon with Many Eyes, text piece and audio work for Marie Kølbæk Iversen's IO I, Museet for Museet for Samtidskunst, Oslo, 2021 ; © Marie Kølbæk Iversen
Oblivion, text piece and audio work for Joyfully Waiting 6, Geneva, 2021. Three tubes of 'Oblivon' capsules, England, 1953-1967, The Science Museum, London. Image released under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Licence

1/10

Yann Chateigné Tytelman

Resident

Yann Chateigné Tytelman is curator en schrijver, gevestigd in Brussel. Zijn interesses gaan van kleine geschiedenissen en tegencultuur, over wetenschappen van de geest tot de politiek van obscuriteit. Momenteel onderzoekt hij hoe een tentoonstelling de vorm van een roman kan aannemen, terwijl hij het onderwerp van de verdwijning van de Nacht onderzoekt. Zijn projecten, vaak in samenwerking, bevinden zich op het snijvlak van cureren, publiceren, performance en educatie. Hij is de gastcurator van Country SALTS in 2021-22, een nieuwe ruimte op het platteland in de buurt van Basel, die kunst en landelijke manieren van leven met elkaar verbindt. Onlangs trad hij op als artistiek mentor van de ontwikkelingsresidentie bij MORPHO in Antwerpen. Sinds 2018 fungeert hij ook als PhD Supervisor aan de Royal Academy of the Arts in Oslo.

De afgelopen jaren was hij (co-)curator van Gordon Matta-Clark: Material Thinking, Canadian Center for Architecture, Montréal en Museum der Moderne, Salzburg, 2019-2022; It Never Ends, KANAL-Centre Pompidou, Brussel, 2020-21; en By repetition, you start noticing details in the landscape, Le Commun, Genève, 2019-20. Parallel daaraan gaf YCT collectieve publicaties, kunstenaarsboeken en monografieën uit, waaronder Curating in the educational field, HEAD - Genève/Les Presses du Réel, 2019; Joachim Koester. Bringing something back, Bergen Kunsthal/Koenig Books, 2019; en Almanach Ecart. A collective archive, 1969-2019, HEAD – Genève/art&fiction, 2019-21; bekroond met de Gouden Letter, de hoogste onderscheiding van de editie 2020 van de Best Book Design from All Over the World.

YCT was eerder hoofdcurator van het CAPC Museum voor Hedendaagse Kunst in Bordeaux (2007-09) en hoofd van de afdeling Beeldende Kunst van HEAD – Genève (2009-17). Als onafhankelijk criticus werkte hij mee aan verschillende boeken, catalogi en tijdschriften, waaronder Mousse, Spike en Frieze. Hij doceerde aan verschillende scholen en universiteiten, waaronder Ecole du Louvre, Parijs, HEAD – Genève en Erg, Brussel.

Periode

01.02.2022 - 31.03.2022

Residentie

Onderzoek

Link

www.yct.solar

Gerelateerd